Proč SUV? Proč by ne

Nacházím se v Praze na Bxxxxxxxxx ulici a před obchodem se zde snaží zaparkovat do řady velké BMW X…. já nevím co. První pokus nevyšel, ale nevadí, jdeme na to znovu. Zase nic, na projetí již čekají tři auta. Další pokus opět krachuje a řidič začíná být nervozní. Nakonec situaci řeší zajetím přední částí vozu na chodník. Z vozu vystupuje paní a odchází nakoupit…..   Kdyby tato situace byla ojedinělá, asi bych jí nevěnoval pozornost a nechal si ji jen jako vtipnou historku do hospody. Každopádně mě obliba velkých, přerostlých vozů v městském provozu zaujala natolik, že jsem se tomu pokusil přijít na kloub. Proč si tedy koupit SUV?

Historie SUV – jak to všechno vzniklo?

Zemí původu dnešního fenoménu SUV  (Sports Utility Vehicle) jsou Spojené státy americké. Zde byla hodně rozšířená terénní auta založená na platformě pick upů, tzv. Light Trucks. Měla velké využití v horách či na farmách. V sedmdesátých letech minulého století byla zaváděna přísná pravidla a regulace týkající se spotřeby u osobních vozů, a tak se zrodil nápad prodávat velká terénní kombi jako obyčejné užitkové vozy, kterých se regulace netýkala. V devadesátých letech pak přišel boom v prodeji těchto „falešných teréňáků“. No prostě taková americká Švejkárna:). V Americe se tedy prodej těchto v podstatě nesmyslů uchytil, ale proč evropané tento trend slepě následují? V USA je jaksi velké všechno. Budovy, letadla, auta a samozřejmě také silnice, takže tento vývoj byl docela předpokládatelný. Jak je ale možné, že prodeje SUV již zabírají 1/5 celkového evropského trhu? Proč evropané, kteří s rostoucí populací musí již nyní řešit problémy s nedostatkem životního prostoru, takto kráčí přesně opačným směrem než naznačuje logika?

Americký Pick-up (Light Truck)

SUV výhody a nevýhody

Provozní náklady

Nedá se svítit. Větší a těžší auto má prostě vyšší spotřebu. Kvůli podpoře prodeje bývají u kategorie SUV tyto údaje nejvíce zkreslovány. Také náklady na servis a náhradní díly jsou o dost vyšší. Servisy si za SUV často účtují stejné hodinové sazby jako za vrcholné modely značky.

Bezpečnost

Jízdní vlastnosti SUV jsou o hodně horší. To je prostě nepopiratelný fakt. Větší, vyšší a těžší auto daleko hůře drží na silnici, obzvláště na mokru a náledí. Také má daleko horší aerodynamické vlastnosti.

Zabírají prostor ve městech

Velká auta nezabírají jen větší parkovací plochu. Překážejí i v běžném provozu (průjezd vozů integrovaného záchranného systému). Přes zaparkovaná SUV před přechodem jsou hůře vidět chodci, někdy je až nemožné  objetí odbočujícího SUV atd. Je jen otázkou času, kdy města začnou tuto otázku řešit regulacemi.

Ač je toto SUV zaparkováno v dostatečné vzdálenosti od přechodu, chodec se za něj bez problémů schová.
Krásný příklad parkování SUV ve městě, všiměte si praktických kol do terénu:)

SUV jako vůz pro seniory?

Asi jediná výhoda, kterou jsem nalezl a kterou jsem nemohl zařadit mezi mýty níže. Zvýšený posez v těchto vozech je pohodlnější pro starší řidiče. Lépe se do takovýchto vozů nastupuje i vystupuje.

„Proč si chceš vlastně koupit SUV?“ No protože:

  • Mam velkou rodinu, tak potřebujeme více vnitřního prostoru.

No jo, jenomže jak je SUV nafouklé zvenku, tak je nafouklé i zevnitř. Vnitřní prostor, včetně zavazadlového, bývá často o dost menší než u klasického combi.

 

  • Mám strach o svou rodinu, SUV při srážce více vydrží.

Toto je jen poloviční pravda. Pokud dojde ke srážce velkého dvoutunového kolosu třeba s malým Smártíkem, tak zde samozřejmě výhoda je. U srážky třeba už jen s kombíkem vyšší třídy je rozdíl minimální. No a výsledkem takovéhoto smýšlení bude, že všichni nakonec budeme jezdit a bourat ve velkých vozech.

 

  • Jezdím často na hory a do lesa na houby.

Tak jo, jednou za rok dovolená v Alpách, dvakrát houbaření v lese a pak celý rok překážet všem ostatním a být sám nevrlý, že nikde nezaparkuji. K tomu si myslet, že SUV se spoustou plastových dílů (kvůli úspoře hmotnosti) projede to, co nedokáže projet obyčejný kombík, je taky nesmysl. Tyto potřeby dokáží s větší efektivitou uspokojit klasické vozy s náhonem na všechna čtyři kola, které má většina automobilek ve své nabídce.

 

  • SUV chci, protože se mi líbí a mám na to.

Asi nejupřímnější odpověď. Žádné výmluvy, důvody a další keci okolo.

 

Z informací, které se mi povedlo výše nashromáždit, mi tak nějak nevyplývá žádná pohnutka, proč se v Evropě  SUV tak masově rozšířilo. Některé automobilky měly docela zajímavé a úspěšné koncepty vozů, které projedou kdejakým terénem, nemusí se bát ani katastrofického stavu D1 a přitom ve městech nepřekážejí. Přijde mi, že se to ale čím dál více zvrhává. Přemýšlím nad tím, jestli to není obraz dnešní, z mého úhlu pohledu, egoistické společnosti, která je postavená na přesvědčení jednotlivce o vlastní výjimečnosti a z ní vyplývající bezohlednosti vůči ostatním.

SUV mi na silnicích i ve městech vadí jak v roli řidiče, cyklisty tak i chodce. Zatím mi nezbývá, než se utěšovat, že jde jen o dočasnou vlnu a toto masové vítězství ješitnosti jednotlivců nad zdravým rozumem brzy ustane.

Pokud mi unikl jakýkoli trochu rozumný důvod proč tato auta vyvíjet, vyrábět a kupovat, budu rád, když se o ně se mnou podělíte. Koupili jste si SUV? Proč jste zvolili tento typ vozu? Jste s ním spokojeni? Napište mi, rád vaše názory zveřejním v dalším příspěvku a doplním svůj pohled na věc.

info@sobestacny.cz

Na závěr bych použil citát Jeremyho Clarksona: „Nevidím smysl v ježdění autem, které je pomalejší, dražší a žíznivější než normální sedan či kombík“.


Mějte se krásně lidičky

Jiřík