Billboardy u silnic a dálnic – neuvěřitelné

stop billboardům

Všude kam se podívám jen samá reklama. Nápisy na obchodech, na autech, no prostě úplně všude. Když přijdu z města domů, cítím se unavený ze záplavy všech poutačů ať už vizuálních, akustických či jiných. Napadá mě tedy otázka, proč je za každou cenu nutné mít je i v okolí silnic a dálnic? To už mi přijde jako výplod narušené mysli, neboť ty nás všechny ohrožují na zdraví i na životě.

Proč je tak těžké prosadit a co nejdříve se zasadit o odstranění těchto reklamních ploch? Billboard je reklama a jejím prvořadým cílem je upoutat pozornost člověka. Pokud tedy spočítáme jednoduchou rovnici, kde na jedné straně bude řidič, který se má soustředit na řízení vozidla a dopravní situaci a na druhé bude reklamní poutač, který má řidičovu pozornost strhnout, jakého se asi můžeme dobrat výsledku?

Zajímavé je, že hlavním bojovníkem za pětiletý odklad zákona, který má odstranit billboardy z bezprostřední blízkosti dálnic a silnic I. třídy je poslanec za ANO pan Stanislav Berkovec, sám aktivní motocyklista. Neslyší na varování bezpečnostních expertů a před zprávami o smrtelných nehodách způsobených nárazem do reklamních nosičů zavírá oči. Vše obhajuje možnými finančními ztrátami a možností zvýšení nezaměstnanosti. Jeho argumenty o ekonomických dopadech však vyvracejí i jeho straničtí kolegové ministr dopravy Dan Ťok i sám Andrej Babiš. Nebudu, ale více vrtat do politiky. Své angažmá v této kauze si pan Berkovec musí obhájit před svým svědomím.

Myslím, že zákon o odstranění billboardů z blízkosti dálnic je nutností a pevně věřím, že je to první avšak nikoli poslední krůček v regulaci reklamy jako takové.

Dlouhá bitva o billboardy

  • O omezení billboardů se začalo poprvé vážně hovořit v roce 2010, ale projednávání mezi poslanci zabralo přes dva roky.
  • Zákaz billboardů u dálnic a silnic první třídy prošel v roce 2012. Tehdy bylo stanoveno, že billboardy mají zmizet do 30. září 2017.
  • Billboardy u dálnic jsou pro stát často nevýhodné. Má z nich pouhý zlomek toho, co vynášejí svým provozovatelům.
  • Plochy kolem dálnic z velké části ovládá skupina BigBoard.
  • Bezpečnostní experti tvrdí, že billboardy řidiče rozptylují, a tím zvyšují riziko nehod.

To, jakým jsou dnes reklamní kampaně vedené a realizované je neetické, agresivní a dosti nedůstojné moderní společnosti, za jakou se z nějakého (mě úplně neznámého) důvodu považujeme. Tvorbu reklamy je dnes již možné studovat i na vysoké škole a musím říci, že mi přijde komické, když si uvědomím, že slátaninu, kterou jsem právě shlédl, vymyslel člověk s diplomem. Reklama může fungovat v době informačních technologií přece užitečně? Její forma by mohla být taková, že když sháním nějakou věc, tak mi pomůže najít nejvhodnější produkt v dané kategorii pro mé potřeby. Takže neříkám zrušme reklamu úplně, jen se zamysleme nad tím, v jaké ji chceme mít podobě, abychom ji mohli využívat k našemu prospěchu.

Zde je odkaz na stránky iniciativy řešící problém billboardů u silnic a dálnic, takže s radostí se přidávám k jejich podpoře:

Nechceme billboardy u dálnic a silnic


Mějte se krásně lidičky

Jiřík